Torsdag 9 maj

Recension:  Midgårds Söner – Ny Tid

Detta är Midgårds söners första fullängdsalbum och efterföljaren till singeln ”Sverige vikingaland” som kom ut året innan denna skiva.

Skivan drar igång med låten ”Ny tid” som börjar med ett mystiskt intro och ett par ord av en hård röst innan själva låten drar igång. Låten handlar om att man ska fortsätta kämpa för det man tror på trots att det finns svikare. Känns som denna skiva är bättre mixad än den första singeln, kan ha att göra med att den ges ut på UT Records som har som vana att alltid släppa bra material.

Andra låten ”Nordanvind” är en härlig låt med mycket bra text och en refräng som man gärna sjunger med i. ”Stop the madness” är den tredje låten och den första på engelska på denna skiva. Det är en bra låt om hur droger påverkar folk och om att det måste stoppas. I den fjärde låten är Janne Thörnblom med och spelar munspel, låten heter ”Fjällhöga nord” och handlar om våran fantastiska natur som förstörs mer och mer av girighet och maktbegär. En mycket bra låt och med Jannes munspel så gör det den ännu bättre.

Den nordiska mytologin och om hur gudarna skyddade människorna ifrån jättarna handlar den femte låten om, ”Midgårds Söner”. En liten historielektion ges i denna låt som är mycket bra. ”Vikingatåg” som är nästa låt är tagen ifrån deras första singel, men är nu lite ommixad. Som jag skrev i recensionen för singeln så är detta en underbar låt om Vikingarnas härjningar. Sjunde låten är den andra på engelska och heter ”Fight for victory”, den handlar om att kämpa för nationalismen trots starkt motstånd ifrån överheten. Detta är en utav de bästa låtarna de gjort på engelska och hör till en av de bättre på hela skivan.

Nästa låt handlar om Odens korpar, ”Odens ögon” och som är den åttonde låten som även den är en väldigt bra låt. Gillar skarpt Nittons röst i denna låt som håller en annan klass än i de andra låtarna, det är ett bra drag i låten och refrängen är riktigt bra. Kan nog vara den bästa på hela skivan.
”Oi för Sverige” är den näst sista låten och handlar om Oi:ens framväxt i Sverige. Även denna låt kan nog räknas till en av de bästa på hela skivan, refrängen och första versen är det bästa.

Den sista låten är en cover på låten ”Pulling on my boots” ifrån filmen Romper stomper. Låttexten har ändrats om en del ifrån originalversionen, och det är Fabbe som ylar den svenska texten som i filmen är på tyska. En mycket bra låt för skinsen och kan nog klassas som en riktig partylåt.

För att summera skivan så kan man säga att detta är en kanonskiva rakt igenom, det finns ingen riktigt dålig låt på skivan, utan bara någon mindre bra.

Skriven av Löven

Valid XHTML 1.0 Strict Valid CSS 2.1